Keindahan lasak Kepulauan Shetland Selatan, travelog Antartika

1. Kepulauan Shetland Selatan: Landskap idiosinkratik
2. Pulau Halfmoon: Keluarga besar penguin chinstrap & Co

3. Pulau Tipu: 1. Iceberg & Kawah gunung berapi yang penuh dengan air
a) Mendaki di tengah-tengah mana-mana (Telephone Bay)
b) Lawatan ke stesen penangkapan ikan paus lama (Whaler's Bay)
4. Pulau Gajah: Pantai anak buah Shackleton
5. Lautan Selatan: memerhati ikan paus di luar pantai Shetland Selatan

Laporan pengalaman bahagian 3:
Percubaan romantis dengan Antartika

Laporan pengalaman bahagian 4:
Antara penguin di Georgia Selatan

Panduan Perjalanan AntartikaPerjalanan AntartikaShetland Selatan & Semenanjung Antartika & Georgia Selatan

1. Kepulauan Shetland Selatan

Landskap idiosinkratik

tanah di depan mata! Selepas dua setengah hari di laut lepas, sekurang-kurangnya kita dapat melihat apa maksud ayat ini untuk anjing laut tua. The Saluran Beagle dan Laluan Drake kita telah tinggalkan. Di hadapan kita terletak Shetland Selatan, sebuah kepulauan sub-Antartika. Kepulauan Shetland Selatan adalah sebahagian daripada Antartika dari segi politik dan oleh itu dilindungi oleh Perjanjian Antartika. Seperti Benua Ketujuh, Kepulauan Shetland Selatan kini tidak dimiliki oleh sesiapa melainkan penduduk haiwan mereka. Jadi kami telah sampai.

Ramai penumpang berselimut di geladak Semangat Laut, yang lain menikmati pemandangan dengan windbreaker dan secawan teh panas di balkoni, beberapa orang berpaut pada anak tetingkap dari dalam dan yang lain duduk di lobi dengan tingkap gambar. Tidak kira bagaimana: semua orang merenung ke luar, kerana di sana landskap kesunyian dan kasar Kepulauan Shetland Selatan melewati kami.

Tidak nyata dan cantik dengan cara tersendiri. Dan itulah sebabnya kami berada di sini, untuk mengagumi keperibadian yang unik ini. Tiada warna yang menggembirakan, tiada motif poskad biru turquoise, pokok palma dan pantai berpasir putih. tidak Sebaliknya, tebing gelap, puncak gunung bersalji, salji setinggi meter dan ais bergerigi pecahan tepi glasier purba hanyut dalam kelabu-biru yang tidak berkesudahan di Lautan Selatan. Tanah dan langit bercantum. Peluk satu sama lain. Satukan nada pada nada, hanya untuk akhirnya larut menjadi putih-kelabu halus.

Kami memberi penghormatan kepada sub-Antartika dan benar-benar menikmati pemandangan pulau sejuk pertama. Kami memang di sini. menjelma. Bersebelahan dengan penjaga pintu Antartika. Jari kami perlahan-lahan menjadi kaku, angin menyimpul rambut kami namun senyuman kami semakin lebar. Kapal telah menetapkan hala tuju Pulau Halfmoon. Semasa taklimat oleh ketua ekspedisi kami, kami mengetahui bahawa pulau Shetland Selatan ini sangat terkenal dengan koloni penguin chinstrap. Apabila penguin pertama melompat melalui ombak di sebelah badan kapal, jelas: kami sudah sangat dekat.

2. Pulau Shetland Selatan Pulau Halfmoon

Keluarga besar penguin chinstrap & Co

Semua orang di dek! Jaket, but getah dan jaket keselamatan. Di sini kita pergi. Pasukan Ekspedisi Semangat Laut telah menemui tempat yang baik untuk pendaratan pertama kami dan sudah melancarkan seluruh Zodiak. Dengan bot kembung kecil ini untuk keadaan yang melampau, kami akan melawat banyak tempat yang indah dalam beberapa hari akan datang. Melihat ombak, cengkaman kelasi, langkah berani dan kami sudah duduk di dalam bot getah dan meluncur ke arah pendaratan pertama kami.

empat penguin tali dagu membentuk jawatankuasa penyambut tetamu. Perut putih, punggung hitam dan wajah yang sangat comel: putih dengan jambul hitam, paruh hitam dan garis nipis di pipi. Kuartet itu berehat dengan santai di antara bongkah ais biru yang berkilauan dan kemudian melompat-lompat, lompat, lompat melintasi pantai berbatu yang gelap.

Hanya selepas sesi bergambar yang meluas kita boleh menjauhkan diri daripada penguin comel. Saya suka menonton hopper kecil selama berjam-jam. Mereka cukup baik untuk menemani kami sebahagian daripada perjalanan.

Sebuah bot kayu kecil yang usang menceritakan tentang kefanaan. Bot yang kelihatan tidak bersalah ini mempunyai sejarah gelap. Ia adalah bukti bahawa, malangnya, manusia telah terlalu mengeksploitasi tempat yang indah dan terpencil ini. Bagi mereka yang berminat, ahli pasukan ekspedisi akan mendedahkan rahsia gelap: bangkai bot yang tidak mencolok adalah bot penangkap ikan paus lama.

Beberapa meter lagi, di atas bukit, kami melihat seekor lilin berwajah putih, burung biasa di rantau Antartika. Dari jauh kita boleh nampak koloni penguin. Penumpang pertama telah pun tiba di sana, tetapi terlalu banyak yang perlu ditemui sepanjang perjalanan untuk kami bergerak ke hadapan dengan cepat. Kami perlahan-lahan mengikut laluan bendera merah yang telah ditandakan oleh pasukan untuk kami. Jadi semua orang boleh meneroka Pulau Halfmoon mengikut kadar mereka sendiri. Sistem yang sangat menyenangkan.

Beberapa anjing laut bulu gemuk berlubang di teluk, seekor anjing laut gajah betina terletak di antaranya, penguin tali dagu duduk di atas padang salji kecil dan glasier serta menara gunung di latar belakang. Di satu lagi hamparan pantai, sepasang daripada kami tiba-tiba berjalan penguin gentoo bertentangan. Saiznya sama dengan penguin chinstrap tetapi mempunyai kepala hitam dengan tompok putih besar di atas mata dan paruh oren yang tersendiri. Terdapat begitu banyak untuk dilihat!

Akhirnya kami sampai ke koloni penguin chinstrap. Dalam kumpulan kecil (yang kelihatan sangat, sangat besar kepada kami pada hari pertama kami, kerana kami membandingkan dengan Georgia Selatan belum tahu lagi) haiwan itu berdiri rapat. Mereka berada di tengah-tengah moult dan memberikan gambar lucu.

Ada yang kelihatan sangat gemuk: gebu, gebu dan sangat mewah sehingga anda ingin memeluknya. Ada yang benar-benar koyak dan kelihatan seperti selimut kain perca lama. Yang lain telah diratakan halus dan baru berbulu, putih mekar. Lantainya ditutup dengan bulu lembut dan kesemuanya penguin kecil mengingatkan kita banyak bantal hitam dan putih selepas bertarung bantal yang lama.

Di sini berakhir laluan kami untuk hari ini. Dua bendera bersilang menghalangnya. Sampai di sini dan tidak lebih. Penguin memerlukan rehat semasa moult. Mereka hanya boleh makan semula apabila mereka telah menukar bulu mereka sepenuhnya. Penguin mencairkan semua bulu mereka pada masa yang sama. Ini dipanggil catastrophic moult, jelas pakar ornitologi tempatan dari pasukan ekspedisi. Mereka tidak kalis air dalam keadaan semasa mereka, menjadikannya mustahil untuk mereka memburu dalam gelombang sejuk beku Lautan Selatan. Puasa adalah perintah hari ini. Untuk menjimatkan tenaga, haiwan itu bergerak sedikit. Oleh itu, adalah penting untuk tidak menekankan mereka dan menjaga jarak dengan hormat. Jadi kami duduk, berdiam diri dan menikmati pemandangan tanah jajahan.

Perlahan-lahan kami berehat, meletakkan kamera di tepi dan mengambil masa yang istimewa ini. Menara gunung di latar belakang dan di hadapan kami bulu-bulu comel sedang mengantuk. Kami telah sampai. Saya menarik nafas dalam-dalam dan, buat pertama kalinya, secara sedar merasakan bau pelik penguin. Mereka mempunyai bau pedas mereka sendiri. Saya biarkan mata saya merayau gembira. Saya rasa mereka berbau seperti ruang. Ini adalah bau Antartika yang saya ingin ingat.

3. Pulau Shetland Selatan Pulau Penipuan

Gunung ais pertama & kawah gunung berapi yang penuh dengan air

Saya membuka mata saya pada awal pagi dan sudah tentu pandangan pertama saya ke tingkap. Pemandangan pergunungan yang indah sudah pun lalu di situ. Jadi bangun dari katil dan pakai jaket ekspedisi! Kita boleh tidur di rumah semula. Keletihan terakhir cepat hilang dalam angin Antartika. Saya menghirup udara pagi yang jernih dan ketika matahari pagi mendaki puncak, kami meluncur melepasi rabung glasier yang indah yang sampai ke laut.

Akhirnya, garis besar Pulau Deception mula terbentuk. Matlamat kami untuk hari ini. Penipuan bermaksud penipuan. Nama yang sesuai untuk pulau yang sebenarnya merupakan gunung berapi aktif. Tiada siapa yang menjangkakan dapat membawa kapal itu ke tengah-tengah mereka. Disebabkan keruntuhan dan hakisan seterusnya pada tepi kawah, ruang magma yang dikosongkan sebahagiannya telah dibanjiri dengan air laut. Setelah ditemui, manusia telah menggunakan pelabuhan semula jadi pelindung ini untuk dirinya sendiri sejak itu.

Tiba-tiba struktur di kejauhan menarik perhatian saya. gunung ais di hadapan!

Sesungguhnya, gunung ais pertama kami. Colossus cantik yang besar. Bersudut, kasar dan tidak digilap. Gunung salji dan ais terapung sebenar. Walaupun saya masih mencari potongan imej yang sempurna, saya kagum sekali lagi dengan berapa banyak warna alam putih yang telah muncul.

Putih keras dengan sedikit kelabu-biru, gunung ais terapung di hadapan Pulau Deception. Tetapi jalur pantai sempit Pulau Shetland Selatan hanya kelihatan pada pandangan kedua. Berseri-seri dan seputih salji dalam erti kata sebenar, ia bersinar halus dari sebalik gunung ais. Hanya kemudiannya kelihatan dipantulkan di langit, yang dilalui awan dalam laluan putih-kelabu dan putih susu manakala puncak buih kristal putih memahkotai Ozan. Saya pasti: Tiada tempat lain di dunia yang akan kelihatan berwarna putih bagi saya seperti di Antartika.

Akhirnya, kapal menghampiri jurang sempit di jisim batu pulau itu dan kapten kami mengarahkan terus ke arahnya. Pulau Deception diumumkan melalui pembesar suara dan tidak lama kemudian semua penumpang berdiri di pagar untuk memasuki Semangat Laut ke pelabuhan semula jadi Pulau Deception. Pintu masuk sempit ke kaldera banjir juga dipanggil Neptune's Bellow kerana angin kencang sering bersiul melalui penyempitan.

Di sebelah kanan tebing gelap menjulang, di sebelah kiri banjaran gunung yang meningkat dengan formasi batuan berwarna-warni. Jika anda melihat dengan teliti, anda akan melihat banyak titik kecil di dataran tinggi berhampiran lautan. Dan titik-titik itu adalah penguin. Jurang hakisan yang kami pandu dihiasi dengan batu-batu yang telah dibasuh dan jarum batu yang berdiri bebas. Tercungap-cungap kagum, kami bersilih ganti ke kanan dan kiri, kemudian kami melalui.

Banjaran gunung yang melindungi muncul di sekeliling kita dan air menjadi tenang. Apa yang kita anggap sebagai gunung ialah tepi kawah. Kami terapung di tengah-tengah lagun air laut kawah gunung berapi yang ditenggelami air, di tengah-tengah gunung berapi yang masih aktif di bawah kami. Tanggapan itu pelik. Tetapi tiada apa di sekeliling kita yang menunjukkan fakta yang menakjubkan ini dan kita berasa selamat sepenuhnya. Adakah kepastian ini menipu? Lantai kaldera kini meningkat sekitar 30 cm setiap tahun, seperti yang kita pelajari dalam kuliah saintifik pada waktu petang.

Sesuatu sedang bergerak. Ia mungkin satu perkara yang baik bahawa kita belum mengetahuinya dengan tepat. Dengan penuh harapan kami berdiri di atas pagar dan menantikan hari di Pulau Deception dengan santai dan teruja.

3. Pulau Shetland Selatan Pulau Penipuan

a) Mendaki di tengah-tengah mana-mana (Telephone Bay)

Hari ini tiba masa mendaki di Teluk Telefon: di tengah-tengah landskap gunung berapi Pulau Deception. Bendera merah menandakan laluan dan kami memutuskan untuk hanya berjalan di gelung yang ditandakan ke arah yang bertentangan. Hanya segelintir orang yang melakukan perkara yang sama dan mendaki gunung curam yang akan dilalui oleh orang lain nanti. Berbaloi untuk berenang melawan arus. Kami diberi ganjaran dengan pemandangan yang hebat dan lebih-lebih lagi dengan perasaan keseorangan.

Dari atas sini anda boleh melihat keseluruhan lagun. Kapal ekspedisi kami terapung di tengah dan tiba-tiba kelihatan kecil berbanding dengan dimensi kawah gergasi ini. Dari pandangan mata burung, kami melihat bentuk kawah dengan lebih baik dan mula merasai apa yang dijelaskan oleh pasukan ekspedisi kami sebelum ini.

Selepas rehat meditasi kami meneruskan. Sedikit lagi. Lagi dan lagi kami berhenti dan menikmati pemandangan di belakang. Hanya dari ketinggian inilah kaki bukit lagun kawah yang indah berkilauan berwarna biru kelihatan jelas dan tasik kedua yang lebih kecil yang berkilauan kekuningan ke arah kami.

Apabila kami telah mencapai titik tertinggi, pendaki pertama datang ke arah kami. Tertanam di hamparan Pulau Deception, mereka kelihatan kecil dan tidak mencolok, walaupun jaket ekspedisi merah terang. Dari bukit-bukit yang semakin meningkat, kami melihat ke bawah ke dalam landskap gunung berapi yang dilanda cuaca dan berlekuk dalam.

Kami meluangkan masa, menikmati pemandangan dan menangkap motif foto yang cantik. Namun begitu, kami menyelesaikan laluan pekeliling lebih cepat daripada kebanyakan. Sebagai rakan trekking, kami sudah terbiasa dengan kawasan berbatu dan sebenarnya semakin panas. Memandangkan kami terlepas senaman sepanjang hari di laut, kami memutuskan untuk menjalankan laluan itu semula.

Oleh itu, kami menikmati kemuncak Telefon Bay dua kali: tanah gunung berapi, hamparan pergunungan, pemandangan indah, manusia kecil, lagun berkilauan dan lembah berukir dalam.

Barbeku dengan pemandangan

Kemudian tiba masanya untuk makan tengah hari: hari ini dengan barbeku yang lazat di atas dek Semangat Laut. Inselbergs di latar belakang dan udara laut segar di hidung - begitulah rasanya makan tengah hari dua kali lebih enak. Selamat makan, semua orang bersedia untuk pendaratan seterusnya.

3. Pulau Shetland Selatan Pulau Penipuan

b) Lawatan ke stesen penangkapan ikan paus lama (Whaler's Bay)

Teluk Whalers Pulau Deception digunakan oleh tetamu Semangat Laut dirasakan sangat berbeza. Kenyataan berbeza daripada "Apa yang saya patut buat di sini?" kepada "Anda perlu melihatnya." kepada "Peluang foto yang hebat." Kita bercakap tentang sisa berkarat bekas stesen penangkapan ikan paus dan bangunan usang dari sejarahnya yang penuh peristiwa. Pulau Shetland Selatan. Tetapi pada penghujung hari kita semua bersetuju: Terima kasih kepada Alam Semulajadi, perjalanan itu berjaya sepenuhnya.

Memburu anjing laut, menangkap ikan paus dan memproses ikan paus di masakan lemak paling selatan di dunia berbentuk Pulau Deception pada separuh pertama abad ke-20. Masa lalu yang menyedihkan. Kemudian, semasa Perang Dunia II, British memusnahkan semua kemudahan kerana bimbang mereka mungkin jatuh ke tangan Jerman. Kami berdiri tidak berdaya untuk seketika di hadapan runtuhan masa, merenung kereta kebal besar berwarna merah karat dan mempunyai imej yang mengerikan di kepala kami.

Kemudian kami melakukan satu-satunya perkara yang logik: Kami melemparkan diri kami ke dalam pemotretan dengan anjing laut bulu Antartika yang manis-manis.

Turut dikenali sebagai anjing laut bulu, haiwan yang cantik itu hampir dihapuskan semasa Tahun Gelap Pulau Deception. Tetapi mujurlah mereka telah kembali, telah membiak dengan jayanya dan kini telah menebus semula habitat mereka. Mereka seolah-olah tahu bahawa mereka tidak lagi mempunyai apa-apa yang perlu ditakuti daripada manusia dan kekal tenang sepenuhnya walaupun kehadiran kami. Kami juga berehat dan menikmati pemandangan yang indah dan ditemani oleh anjing laut yang lucu.

Mereka berbohong di mana-mana. Di Pantai. dalam lumut. Malah di antara kereta kebal. lelaki dan perempuan. dewasa dan juvana. Alangkah indahnya pulau ini semula hari ini. Seorang ahli pasukan ekspedisi menarik perhatian kami kepada lumut sekali lagi. Lagipun, kita berada di Antartika dan untuk kawasan ini, lumut adalah tumbuh-tumbuhan yang sangat subur yang patut diberi perhatian.

Kemudian kami sesat di sepanjang pantai dan meneroka bangunan terbiar. Sedikit sejarah tidak boleh menyakitkan. Dalam perjalanan kami melalui masa lalu kami mengelilingi kereta kebal berkarat, mengintip ke dalam tingkap bengkok, mencari kubur purba dan mayat traktor yang tertimbus di dalam pasir. Anda tidak dibenarkan memasuki runtuhan. Terdapat bahaya keruntuhan yang teruk.

Saya paling suka traktor. Sungguh mengagumkan apa yang mesti digerakkan oleh jisim tanah agar kenderaan itu tenggelam dengan begitu dalam. Skuas di sebelah kayu dan paku berkarat membuatkan saya berfikir semula. Adalah masuk akal untuk membersihkan di sini. Sungguh memalukan bahawa itu sebenarnya yang dilarang.

Salah seorang penumpang adalah peminat setia Tempat Hilang seperti ini. Dia benar-benar menyukainya dan bertanya seribu soalan tentang bangunan. Tempat tinggal stesen penangkapan ikan paus telah ditukar menjadi stesen penyelidikan oleh British, pasukan ekspedisi kini memberitahu. Hangar pesawat juga bermula dari tempoh ini. Tidak, kapal terbang itu sudah tiada. Itu telah dikeluarkan. Great Britain, Argentina dan Chile mempunyai stesen di sini dan telah membuat tuntutan ke atas pulau itu. Dua letusan gunung berapi menamatkan pertikaian dan pulau itu dipindahkan. Tanah perkuburan itu juga telah dikebumikan pada masa itu. "Dan hari ini?" Hari ini, Pulau Deception berada di bawah Perjanjian Antartika. Tuntutan politik negeri-negeri tidak aktif dan sisa-sisa stesen penangkapan ikan paus dilindungi sebagai tapak warisan.

Cukuplah cerita untuk hari ini. Kami ditarik kembali kepada penduduk haiwan di pulau itu. Kami sangat gembira, kami menemui dua penguin Gentoo. Mereka dengan sabar berpose untuk kami dan berjalan dengan penuh semangat ke sana ke mari di antara anjing laut bulu.

Kemudian cuaca tiba-tiba berubah dan alam semula jadi mengubah lawatan kami menjadi sesuatu yang sangat istimewa:

Pertama, kabus berkumpul dan mood tiba-tiba berubah. Entah bagaimana gunung kelihatan lebih besar daripada sebelumnya. Pondok kecil, tanah gunung berapi, cerun berbatu yang besar dan menara kabus yang memakan semua di atas. Pemandangan menjadi mistik, alam semula jadi hadir dan kelabu pekat memperhebat teduhan batu menjadi warna terang.

Kemudian hujan mula turun. Tiba-tiba, seperti arahan rahsia. Hujan es yang halus membasahi pantai hitam. Pasir yang gelap nampaknya semakin gelap, sedikit berbatu dan lebih kontras. Di kejauhan, sebaliknya, kontur kabur, awan lebih rendah dan dunia kabur.

Akhirnya hujan menjadi pejal menjadi salji. Dan di hadapan mata kita, pantai Pulau Penipuan bertukar menjadi negeri dongeng yang baru. Pelukis udara dengan teliti menjejaki garis-garis pergunungan. Setiap kontur tunggal. Seperti lukisan pensel. Dan apabila karya seninya selesai, salji berhenti serta-merta.

Kami terpesona dengan bagaimana dunia di sekeliling kita berubah. Seperti produksi teater yang sempurna, hanya secara langsung. Hanya dalam beberapa minit semua gunung dan bukit di pantai berbalut gaun putih baharu. Nampak cantik. Di sini juga, di tempat yang hilang seperti ini, alam telah mencipta karya agung untuk kita.

4. Pulau Shetland Selatan Pulau Gajah

Pantai anak buah Shackleton

Pulau Shetland Selatan ketiga yang kami lawati dalam ekspedisi Antartika kami dengan Semangat Laut pendekatan ialah Pulau Gajah.

Sebuah gunung ais yang indah dan glasier yang megah menanti kami sebagai jawatankuasa penyambut tetamu. Jisim ais mengalir terus ke laut dan pantulan mereka menghasilkan kilauan biru halus yang menonjol dengan tajam terhadap tebing berbatu yang gelap. Semakin dekat, semakin mengagumkan. Dengan teropong dan kanta telefoto kami meneroka permukaannya yang lasak liar. Dia sangat cantik.

Kemudian kami sampai ke Point Wild. Tempat itu dinamakan sempena Frank Wild, orang kepercayaan rapat Ernest Shackleton. Semasa Ekspedisi Endurance Ernest Shackleton yang mencabar ke Antartika, kapalnya terperangkap dalam ais dan akhirnya musnah. Perjuangan lelaki untuk terus hidup dan misi menyelamat berani adalah legenda. Frank Wild mengetuai kru yang tinggal.

Dalam pada itu, kami telah belajar banyak tentang ekspedisi Antartika ini daripada kuliah di atas kapal dan oleh itu kami melihat Pulau Gajah dengan mata yang bijak. Hamparan pantai di pulau Shetland Selatan ini kelihatan kecil. Di sini 28 lelaki tinggal di bawah tiga bot dayung yang terbalik, tabah dan menunggu untuk diselamatkan selama berbulan-bulan. Memang gila semua orang sebenarnya terselamat. Hari ini, di Point Wild, monumen Luis Prado terletak di antara penguin chinstrap. Patung kapten Chile yang akhirnya membantu Ernest Shackleton menyelamatkan anak buahnya.

Perjalanan Zodiac sebenarnya telah dirancang di luar Pulau Gajah, tetapi malangnya ia terlalu beralun untuk beralih kepada perahu kecil. Ia tidak terlalu berangin, tetapi ombak kerap melanda marina di geladak paling rendah. Ombak yang sampai kepada kita dari laut lepas terlalu kuat. Kemasukan akan berbahaya, sekurang-kurangnya untuk orang yang tidak pandai atau tidak layak laut. Ketua ekspedisi kami memutuskan bahawa risiko kecederaan adalah terlalu besar dan risiko terlalu besar hanya untuk mendapatkan beberapa kaki lebih dekat ke pulau itu. Bengkak adalah masalahnya, dia menjelaskan dengan penuh kemaafan dan memandang wajah-wajah kecewa. Kemudian dia cepat-cepat menarik ace ke lengan bajunya: Menonton ikan paus adalah urutan hari ini.

Serta merta muka kita kembali cerah. Sudah dalam perjalanan ke Pulau Gajah, kami dapat melihat beberapa sirip di kejauhan apabila kapten telah mengatur laluan ke pulau itu. Kini ia kembali dengan rancangan untuk mencari kumpulan ini dan kali ini untuk memerhatikannya secara dekat. Angkat sauh: paus di hadapan!

4. Menonton Paus di Lautan Selatan

Ikan paus dilihat di luar pantai Shetland Selatan

Tiup, belakang, sirip. Tiba-tiba kita berada di tengah-tengah. Air pancutan memercik ke atas di mana-mana. Pukulan kanan, kemudian kiri, satu pertiga lagi ke belakang. Hanya beberapa saat pada satu masa, belakang ikan paus menyelam melalui permukaan, membolehkan kami melihat sekeping kecil haiwan yang megah. Kami sesak nafas kerana ramai.

Kebanyakannya adalah ikan paus sirip, tetapi terdapat juga beberapa ikan paus bungkuk. Jeritan penuh semangat mengiringi tontonan itu. Di sana - tiada di sana - dan di sini. Ikan paus sirip, spesies ikan paus kedua terbesar di dunia dan kami cukup bertuah untuk bertemu dengan keseluruhan kumpulan. Kegilaan. Kemudian, penampakan kira-kira empat puluh haiwan dimasukkan ke dalam buku log. Empat puluh. Walaupun semasa makan malam, semua penumpang mempunyai senyuman lebar di wajah mereka.

Kapal ekspedisi Sea Spirit • Laporan lapangan 1/2/3/4

Teruja bagaimana untuk meneruskan?

Alami pertemuan romantis dengan Antartika dalam bahagian 3

Nota: Artikel ini, serta laporan medan berikut, masih dalam proses.

Pelancong juga boleh menemui Shetland Selatan di atas kapal ekspedisi, contohnya di Semangat Laut.
Terokai kerajaan sejuk yang sunyi dengan AGE™ Panduan Perjalanan Antartika.

Nikmati Galeri Gambar AGE™: Keindahan lasak Shetland Selatan

(Untuk tayangan slaid santai dalam format penuh, cuma klik pada salah satu foto)

Kapal ekspedisi Sea Spirit • Laporan lapangan 1/2/3/4

Sumbangan editorial ini mendapat sokongan luar
Pendedahan: AGE™ telah diberi perkhidmatan diskaun atau percuma daripada Poseidon Expeditions sebagai sebahagian daripada laporan itu. Kandungan sumbangan kekal tidak terjejas. Kod akhbar terpakai.
Hak Cipta dan Hak Cipta
Teks dan foto dilindungi oleh hak cipta. Hak cipta untuk artikel ini dalam perkataan dan imej terletak sepenuhnya dengan AGE ™. Hak cipta terpelihara. Kandungan untuk media cetak / dalam talian boleh dilesenkan atas permintaan.
Haftungsausschluss
Pengalaman yang dibentangkan dalam laporan lapangan adalah berdasarkan secara eksklusif pada peristiwa benar. Walau bagaimanapun, kerana alam semula jadi tidak boleh dirancang, pengalaman yang sama tidak dapat dijamin pada perjalanan berikutnya. Tidak walaupun anda mengembara dengan pembekal yang sama (Ekspedisi Poseidon). Jika pengalaman kami tidak sepadan dengan pengalaman peribadi anda, kami tidak bertanggungjawab. Kandungan artikel telah diteliti dengan teliti dan berdasarkan pengalaman peribadi. Walau bagaimanapun, jika maklumat mengelirukan atau tidak betul, kami tidak bertanggungjawab. Tambahan pula, keadaan boleh berubah. AGE™ tidak menjamin topikal atau kesempurnaan.
Rujukan sumber untuk penyelidikan teks
Maklumat di tapak serta pengalaman peribadi di a Pelayaran ekspedisi di Sea Spirit dari Ushuaia melalui Kepulauan Shetland Selatan, Semenanjung Antartika, Georgia Selatan dan Falklands ke Buenos Aires pada Mac 2022. AGE™ menginap di kabin dengan balkoni di geladak sukan.
Ekspedisi Poseidon (1999-2022), Halaman utama Ekspedisi Poseidon. Perjalanan ke Antartika [dalam talian] Diperoleh 04.05.2022-XNUMX-XNUMX, daripada URL: https://poseidonexpeditions.de/antarktis/

Lebih banyak laporan AGE ™

Laman web ini menggunakan kuki: Anda sudah tentu boleh memadamkan kuki ini dan menyahaktifkan fungsi pada bila-bila masa. Kami menggunakan kuki agar dapat membentangkan kandungan halaman utama kepada anda dengan cara yang terbaik dan dapat menawarkan fungsi untuk media sosial serta dapat menganalisis akses ke laman web kami. Pada dasarnya, maklumat tentang penggunaan laman web kami oleh anda boleh disampaikan kepada rakan kongsi kami untuk media sosial dan analisis. Rakan kongsi kami mungkin menggabungkan maklumat ini dengan data lain yang anda sediakan untuk mereka atau yang telah mereka kumpulkan sebagai sebahagian daripada penggunaan perkhidmatan anda. Setuju Maklumat lanjut